Sila brandingu – budovanie a rozvíjanie značky
„Brand je to, ako váš biznis vyzerá.“
„Je o pocite, ktorý vyvolá“
Ktoré tvrdenie má podľa teba väčší zmysel? Nedávno som na jednom zahraničnom blogu natrafila na jednu diskusiu k článku o brandingu. Dvaja diskutujúci viedli zaujímavú debatu o tom, čo je to vlastne branding a ako sa teda stavať k budovaniu značky.
Vo mne táto diskusia spôsobila veľký zlom. Tiež som branding vnímala len ako vizuálnu stránku biznisu. Logo, vizitky, letáky, použité fonty a farby, web, …. Viac som za tým nehľadala. Veď predsa mám logo, mam značku. Ó ako som sa len mýlila.
Vedia sa tvoji zákazníci identifikovať s tvojou značkou?
Vytvoriť značku, nie je len o tom, že si necháš urobiť pekné logo. Musíš začať premýšlať v širších súvislostiach. V angličtine je na to krásne a výstižné pomenovanie – customer experience.
Všetko od loga, balenia tvojich výrobkov, web stránky, prezentácie na sociálnych sieťach, ale i to, ako komunikuješ offline, teda priamo so zákazníkom na stretnutí (telefonicky, mailom), to všetko je súčasťou brandingu. Súčasťou tvojej značky. Všetko so všetkým súvisí a vytvára v zákazníkoch zážitok. Aký bude? Dobrý či zlý?
Aké pocity chceš vyvolať? Prečo by mali ľudia využiť práve tvoje služby alebo nakúpiť práve tvoje produkty? Aký je tvoj príbeh? V čom si iná a jedinečná?
Vizuálna stránka tvojej značky je len taký jej obal. Ale, čo je pod ním? Ak chceš prežiť v dnešnom krutom svete plnom konkurencie, musíš dať ľuďom niečo navyše. Zážitok. Čo by povedali o tebe a tvojich službách / produktoch, keď odídeš z miesnosti? Hm?
Neboj sa, ani ja som o sebe a svojich službách (ak vôbec môžem tvrdiť o svojej značke), takto na začiatku vôbec nepremýšlala. Nechápala som tieto širšie súvislosti. Čo mi v konečnom dôsledku prinášalo aj množstvo komplikácií. Celá moja prezentácia bol len jeden veľký chaos. Nevedela som poriadne, ako to mám celé uchopiť a komunikovať. To, že som nemala presne zadefinovaného svojho zákazníka, to ti snáď ani nemusím hovoriť 😀 To, že idem ponúkať svoje služby ženám, je síce fajn, ale ako definícia zákazníka to rozhodne nestačí. O tom však niekedy inokedy.
Aký branding poznáme?
Ešte ti ponúknem trochu teórie. Keď hovoríme o značke, môže to byť značka
- osobná
- firemná
- zamestnanecká
Brading môže byť zameraný čisto na mužov alebo ženy. To, čo ponúkam, je práve feminine brand styling. Teda vytváram príbeh značiek pre ženy. Prečo by sme nemohli vyniknúť a odlíšiť sa. Ak sú tvoje zákazníčky hlavne (prípadne len) ženy, tak by si ich mala osloviť práve svojim ženským ja 😉